BGS

Mechaniky

Obsah

  1. Úvod
  2. BGS vs Powerplay
  3. Boj o nadvládu
  4. Vliv
  5. Jak ho získat
  6. Influence flow
  7. Tick

Co je to BGS?

BGS (Background Simulation) je označení pro simulaci běžící na pozadí galaxie Elite: Dangerous. Svět Elite: Dangerous je plný života a tato simulace to zajišťuje. Simulace ovlivňuje celou řadu jevů v osídleném vesmíru. Od kontroly frakcí v jednotlivých systémech, přes složení misí a pasažérských misí na konkrétní stanici, až po ceny a poptávky po komoditách na jednotlivých trzích.

Stejně jako BGS ovlivňuje nás - hráče, můžeme my ovlivnit BGS téměř vším, co uděláme. Když splníme misi, převezeme pasažéry, sestřelíme jakoukoli loď, prodáme natěžené suroviny, budeme obchodovat, prodáme kartografická data o vzdálených planetách nebo se jinak aktivně zapojíme do dění, ovlivňujeme tím simulaci a ta zas zpětně ovlivňuje co můžeme dělat.

Podobně ale simulaci neovlivňují jen hráči, ale i NPC (nehráčské charaktery) pohybující se ve hře. Ty z hlediska BGS fungují úplně stejně jakoby se jednalo o hráče - převáží pasažéry, sestřelují ostatní lodě, přepravují zboží a podobně.

BGS vs Powerplay

Pro nováčka může být obtížné oddělit Powerplay od BGS. V praxi spolu ale interagují pouze nepřímo. Powerplay se týká souboje nejmocnějších skupin v čele s nejmocnějšími NPC ve vesmíru o nadvládu nad oblastí bubliny. O tom, která z powerplay skupin bude kontrolovat daný systém a využívat tak okolní systémy se nerozhoduje v rámci BGS.

Některé powerplay frakce ale náleží k jedné ze supervelmocí (Federace, Impérium nebo Aliance) a mohou mít výhody v systémech ovládaných menší (minor) frakcí, která také připadá k dané supervelmoci. Podobně jednotlivé powerplay frakce mají snazší nebo obtížnější udržovat kontrolu nad systémy, které ovládá menší frakce určitého vládního zřízení (Government).

Příklad: Denton Patreus zvyšuje hodnoty vzácného zboží, které prodáváte v systémech jeho zóny vlivu, které jsou zároveň Imperiální. Snáze udrží systém ve kterém je vláda vedoucí frakce Feudal nebo Patronage a je pro něj náročnější udržet si systém s Diktaturou v čele.

Boj o nadvládu a frakce

V rámci BGS spolu soupeří jednotlivé menší (minor) frakce v boji o kontrolu nad jednotlivými stanicemi, outposty a celými systémy. Tyto frakce mohou být takzvaně hráčské, ale většina ve vesmíru je nehráčská a plně podporovaná jen skrze NPC. 

Rozdíl mezi hráčskou a nehráčskou frakcí je přitom velice malý. Jako hráč nemůžete být přímo členem frakce, jen jí můžete sloužit. Nemůžete frakci ovlivňovat přímo, jen skrze BGS. To samé platí i o nehráčských frakcích. Takže jediný rozdíl je, že hráčské frakce založil Frontier na základě požadavku skupinky hráčů, která chce mít nějaký podíl na živém světě Elite:Dangerous.

Frakce, kterou podporujeme my, se jmenuje Interstellar Technology Research Corporation (zkráceně ITRC) a najdete nás v okolí systému Myrbat (náš discord).

Informace o frakcích ve vašem systému zjistíte v lodi v pravém panelu v záložce STATUS.

obr1
obr. 1 Zoznam frakcí v systému

Ve většině obývaných systémů, v bublině a v Colonii, se nachází 6-8 frakcí. V pravém menu uvidíte pro každou frakci jak dobře je na tom její ekonomika, jestli jsou schopni svoje lodě chránit - ukazatel bezpečnosti. Dále vidíte vaší reputaci u dané frakce a procentuální vyjádření kolik vlivu má daná frakce v tomto systému.

Vždy jako první v seznamu je frakce, která má největší vliv v systému a tedy ho ovládá. Také vidíte v jednoduchých ikonkách stavy ve kterých dané frakce jsou. Každou z frakcí si můžete také rozkliknout pro detailnější informace. Co znamenají jednotlivé stavy si můžete přečíst zde.

Kolik má která frakce vlivu v tom kterém systému zjistíte také na Inaře. Také se tam dozvíte jaké stanice ovládá a v jakých konfliktech se nachází. Nebo se naopak můžete podívat na rozložení sil v jakémkoli systému. Na našem discord serveru také máme bota, který umí tyto informace získat a sdělit vám je přímo v rámci discordu.

Vliv (Influence)

Klíčovým ukazatelem v soubojích o kontrolu a moc ve vesmíru je vliv. Každá frakce má nějaký vliv v každém ze systémů, kde se vyskytuje. Frakce, která má v systému nejvíce vlivu systém "ovládá". Která frakce systém ovládá má vliv na powerplay a na některé další efekty.

obr2
obr. 2 Graf vlivu na inara.cz

Jak získat vliv

Vliv pro konkrétní frakci lze sbírat řadou způsobů. Ten hlavní jsou mise a pasažérské mise. V odměnách misí často uvidíte INF+INF+++++ (tj. 1 až 5x plus). Výběr takovéto odměny zvyšuje influence frakci, která vám misi zadala.

Další způsob jak zvýšit vliv frakce je při odevzdání kartografických dat na stanici, při obchodu na stanici, nebo při odevzdání bondů nebo bounty. V takových případech vždy dostane frakce ovládající danou stanici malé množství INF, podle objemu daného obchodu nebo odměny. Čím větší obchod, nebo čím větší odměnu získáte, tím více INF.

Důležité je nezapomínat, že kromě toho, že se v systému pohybují lodě ostatních hráčů, jejichž cíle neznáte, také se tam pohybují NPC (nehráčské lodě). A i NPC plní mise a obchodují a tím dávají INF+ různým frakcím.

Influence flow

INF ale ještě není přímo vliv. V každém dni se v každém systému hraje jen o nějaký "koláč" vlivu. Čím více obyvatel má daný systém, tím méně vlivu je ve hře každý den.

Příklad: V systému, který má 1 000 obyvatel se hraje o přibližně 21% každý den, zatímco v systému, který má 1 000 000 obyvatel se hraje jen o přibližně 15%. Pro teď si vezměme systém, který má něco kolem 5000 obyvatel, takže se každý den hraje o 20% vlivu.

Tento koláč vlivu se nejdříve odebere všem frakcím v poměru toho, kolik vlivu měli předchozí den.

Příklad: V našem systému, kde se hraje o 20% vlivu si představme 3 frakce - jedna má 50% a systém ovládá a další dvě mají 30% a 20% vlivu. Vedoucí frakci se sníží vliv o 50% z 20%, tedy o 10% na 40%. Vliv druhé frakce se sníží o 30% z 20%, tj. o 6% na 24%. A vliv třetí frakce se sníží o 4% (20% z 20%) na 16%.

Náš "koláč" vlivu se nyní rozdělí jednotlivým frakcím zpět v poměru toho, kolik INF získaly frakce daný den.

Příklad: Naše vedoucí frakce získala 70 INF+. Stejně tak 70 INF + získala i druhá frakce. Třetí frakce získala 60 INF+. Z toho můžeme spočítat, že celkem byly splněny úkoly za 200 INF+. Při velikosti “koláče” 20% to znamená, že každé dnešní INF + znamená 0,1% vlivu. Tohle číslo ale je každý den úplně jiné! Dnes ale první dvě frakce dostanou každá 7% a třetí dostane 6% vlivu.
Co pak uvidíme je že vedoucí frakci klesnul vliv z 50% na 47%, druhé frakci stoupl vliv z 30% na 31% a třetí stoupl vliv z 20% na 22%.

Všimněte si, že první frakce ztratila vliv, zatímco druhá frakce vliv získala, přestože obě získali stejné množství INF. Třetí frakce dokonce získala méně INF, než první dvě a přesto si polepšila.

obr3
obr. 3 Vizuální reprezentace výpočtu

Až následně se započítá záporný vliv, který frakce ztratila tím, že v systému ztrácela vlastní lodě, nebo že hráčům expirovaly nebo se nepovedly mise pro tuto frakci.

Vliv který jedna frakce ztratí těmito negativními efekty, se rozdělí ostatním v poměrech podle počátečního vlivu na začátku dne (před přepočtem)

Tick

Výpočet, který jsem popsal výše probíhá každý den při tzv. ticku. Ten nastává v přibližně stejný čas každý den a mění se jen jednou za nějaké období při velikém updatu celé hry. Momentálně probíhá přibližně v 8 hodin večer našeho letního času. Aktuální čas ticku najdete zde.

V případě, že se při výpočtu hodnoty vlivu dvou frakcí protnou - přejdou přes stejnou hodnotu, tak se zastaví na stejné hodnotě a nastane konflikt. O konfliktech se více dozvíte zde.

Tento článok vznikol v spolupráci s CMDR Johniczech. Viac info na discorde.